16.3.2013

Terveyden vahvistaminen on velvollisuus

Taidan olla keski-ikäistymässä. Olen nimittäin löytänyt Yle Puheen ja sieltä Jari Sarasvuon ohjelman. Puolustukseksi täytyy sanoa, että löysin sen aikanaan Twitterin kautta :-D

Sarasvuolla on mielenkiintoisia aiheita. En ehkä ymmärrä kuin puolet siitä mitä hän puhuu, mutta silti se kiinnostaa. Sarasvuo on persoona, josta joko tykkää tai ei tykkää. Minä tykkään. Olen pari kertaa kuunnellut livenä hänen myyntiin ja johtamiseen liittyvä luentojaan. Sillä kaverilla on amerikanmeininkiä ja jotenkin tässä touhussa on uskonnollista hurmosta.

Viime viikon aiheena hänellä oli terveys. Lähetyksen voi kuunnella täällä ja sitä pohjustavan blogitekstin voi lukea täällä.

Terveyden määritelmäksi hän esitteli neljä porrasta: fitness (hyvä), wellness (ok), sickness (huono) ja illness (sairas). Wellness ei riitä, vaan kun on fitness-tasolla, terveyden heilahtelujen takia tippuu vain wellness-tasolle, ei sairaaksi asti. Toinen mielenkiintoinen juttu oli se, että treenaamalla saa nostettua testosteronitasoa (myös estrogeenitasoa naisilla), mikä parantaa itsevarmuutta ja mielialaa.  Kokonaisvaltaiset liikkeet isoilla painoilla edesauttavat tässä. Innostuin tästä, koska tunnistin elämästäni kohdan, jossa treenaaminen vahvisti itsetuntoani ja päätin, että tuo duuni on mun, mä haluan sen. Ja sain.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti